RPO - Skargi na działalność Policji
Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku gwarantuje wszystkim obywatelom prawo do składania skarg i wniosków.
Tryb rozpatrywania skarg i wniosków regulują przepisy Działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego oraz Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Zgodnie z § 5 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków "Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu".
Skargi mogą być składane ustnie w każdej jednostce organizacyjnej Policji w ustalonych dniach i godzinach. Przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisuje wnoszący skargę lub wniosek oraz przyjmujący zgłoszenie. W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię, nazwisko (nazwę) i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy.
Skarga wniesiona pisemnie powinna zawierać: imię i nazwisko skarżącego, dokładny adres zamieszkania (miejscowość, kod pocztowy, ulicę, numer domu, numer mieszkania), dokładny opis zdarzenia.
UWAGA!
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. nr 5 z dnia 22 stycznia 2002 r. poz. 46) "Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania".
Sposób przyjmowania skarg i wniosków.
Przyjmowanie, rozpatrywanie, załatwianie skarg i wniosków należących do kompetencji Komendanta Powiatowego Policji w Mińsku Mazowieckim realizowane jest przez Zespół Kontroli, Skarg i Wniosków Komendy Powiatowej Policji w Mińsku Mazowieckim.
telefon kontaktowy 47 72 49 267 lub 47 72 49 268
Komendant Powiatowy Policji w Mińsku Mazowieckim lub wyznaczeni Zastępcy, przyjmują interesantów w zakresie skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godz. 16-18 (oprócz dni świątecznych) w Komendzie Powiatowej Policji w Mińsku Mazowieckim, ul. Łupińskiego 42.
Rozmowy z Komendantem Powiatowym Policji w Mińsku Mazowieckim lub Zastępcami odbywają się po wcześniejszym ustaleniu terminu w sekretariacie Komendanta Powiatowego Policji w Mińsku Mazowieckim, pod nr tel. 47 724-92-60.
We wnioskach o wyznaczenie spotkania należy jasno określić tematykę spotkania, co pozwoli na rzeczowe załatwienie sprawy.
Skargi i wnioski można też składać w jednostkach podległych Komendzie Powiatowej Policji w Mińsku Mazowieckim w godzinach urzędowania.
- Komendant Komisariatu Policji w Mrozach: wtorek w godzinach 13:00 - 15:00
- Komendant Komisariatu Policji w Sulejówku: wtorek w godzinach 13:00 - 15:00
- Komendant Komisariatu Policji w Halinowie: czwartek w godzinach 13:00 - 15:00
- Komendant Komisariatu Policji w Stanisławowie : wtorek w godzinach 13:00 - 15:00
Miejsce składania dokumentów
Skargi doręczane osobiście należy składać na Dzienniku Podawczym Komendy Powiatowej Policji w Mińsku Mazowieckim przy ul. Łupińskiego 42
Skargi przesyłane drogą pocztową należy adresować: Komenda Powiatowa Policji w Mińsku Mazowieckim, ul. Łupińskiego 42, 05-300 Mińsk Mazowieckim.
Skargi kierowane drogą elektroniczną należy przesyłać za pośrednictwem e-mail: dyzurny.minsk-maz@ksp.policja.gov.pl lub elektronicznej skrzynki podawczej ePUAP
W przypadku skarg telefonicznych obywatele informowani są o konieczności osobistego zgłoszenia lub przesłania pisemnej skargi, gdyż w przeciwnym przypadku nie będą prowadzone czynności wyjaśniające.
Termin załatwienia sprawy
Skargi załatwiane są w terminie określonym przez Kodeks postępowania administracyjnego – nie później niż w ciągu miesiąca lub 14 dni w przypadku parlamentarzystów i radnych.
Gdy niemożliwe jest załatwienie skargi w powyższych terminach skarżącego powiadamia się o tym i wskazuje nowy termin do jej wyjaśnienia. Autor skargi każdorazowo informowany jest o sposobie załatwienia skargi. W przypadku niepotwierdzenia zarzutu w odpowiedzi umieszcza się uzasadnienie, które wyjaśnia przyczyny uznania skargi za bezzasadne.
Podstawa prawna
Przepisy prawne dotyczące rozpatrywania i załatwienia skarg i wniosków:
- Kodeks postępowania administracyjnego – dział VIII,
- Rozporządzenie Rady Ministrów z 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Tryb odwoławczy
Postępowanie skargowe nie przewiduje trybu odwoławczego. Możliwe natomiast jest wniesienie kolejnej skargi, w tym również na sposób rozpatrzenia poprzedniej.
Zgodnie z § 3 artykuł 221 kodeksu postępowania administracyjnego, cyt.: „Petycje, skargi i wnioski można składać w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą”.
KLAUZULA INFORMACYJNA
Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO)
Administratorem Pani/Pana danych osobowych będzie Komendant Powiatowy Policji w Mińsku Mazowieckim, ul. Łupińskiego 42
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych w Komendzie Powiatowej Policji w Mińsku Mazowieckim – e-mail: iod.kpp_minsk@ksp.policja.gov.pl
Pani/Pana dane osobowe będą wykorzystywane w celu rozpatrzenia wniesionej/wniesionego przez Panią/Pana skargi/wniosku.
Pani /Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku kodeks postępowania administracyjnego oraz Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Pani/Pana dane osobowe:
- będą udostępnione wyłącznie podmiotom upoważnionym na podstawie przepisów prawa,
- nie będą wykorzystywane w celu profilowania.
Komendant Powiatowy Policji w Mińsku Mazowieckim nie zamierza przekazywać Pani/Pana danych osobowych do państwa trzeciego.
Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez czas realizacji sprawy, a następnie archiwizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do treści danych oraz ich sprostowania.
Skargi na działalność Policji można także składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich:
Rzecznik Praw Obywatelskich,
Aleja Solidarności 77,
00-090 Warszawa
centrala: 22 55 17 700
fax. (+ 48 22) 827 64 53
e-mail biurorzecznika@brpo.gov.pl
W celu złożenia wniosku do Rzecznika Praw Obywatelskich uprzejmie prosimy o korzystanie z formularza znajdującego się na stronie internetowej RPO. Ułatwi to sprawniejsze rozpoznanie sprawy przez Rzecznika Praw Obywatelskich.
Przyjęcia interesantów:
poniedziałki w godzinach od 9.00 do 17.00
wtorki - piątki w godzinach od 9.00 do 15.00
Infolinia Obywatelska: 800 676 676
Poniedziałek: w godzinach od 10.00 do 18.00
Wtorek – piątek: w godzinach od. 8.00 do 16.00
Linki:
strona główna RPO www.rpo.gov.pl
formularz elektroniczny http://www.rpo.gov.pl/wniosek/